Przejdź do głównej części

Jak zmienić biuro rachunkowe w 3 prostych krokach

?php the_title(); ?>
Damian 22 Mar 2018 9:00

Nie bój się zmian! Napisz do nas

Umów się na bezpłatne spotkanie i ciesz się lepszą księgowością

Zostaw swoje dane, skontaktujemy się z Tobą.

Formularz kontaktowy
TWOJE IMIĘ
TWÓJ E-MAIL
TWÓJ TELEFON
TWOJ WIADOMOŚĆ

Informacja o Administratorze - więcej >>

Bardzo często przedsiębiorcy, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej, nie mają jeszcze wiedzy i doświadczenia, które pozwoliłyby im na dobry wybór biura rachunkowego. W takiej sytuacji pierwszy wybór bywa przypadkowy. Wraz z upływem czasu możemy stwierdzić, że nie jesteśmy zadowoleni z działalności biura. W takiej sytuacji nie powinniśmy obawiać się jego zmiany. Zmiana księgowej może być przeprowadzona szybko i sprawnie. Przeczytaj, jak krok po kroku zmienić biuro księgowe.

W jakich sytuacjach dobrym pomysłem będzie zmiana biura rachunkowego?

W przypadku nierzetelnie prowadzonej księgowości, Twoja firma może narazić się na nieprzyjemne konsekwencje finansowe i prawne. Biuro rachunkowe powinno przeprowadzać rozliczenia w taki sposób, by ich poprawność nie budziła wątpliwości, reprezentować Cię przed urzędami oraz wspierać Cię merytorycznie. Jeżeli współpraca w którymś z tych obszarów szwankuje, jest to sygnał, że powinieneś rozważyć zmianę biura rachunkowego.

Który moment będzie najlepszy na zmianę biura rachunkowego?

Biuro podatkowe możemy zmienić w dowolnym momencie roku podatkowego. Weźmy jednak pod uwagę fakt, by zrobić to, gdy zamknęliśmy już okres rozliczeniowy, złożyliśmy deklarację i zapłaciliśmy wyliczoną kwotę podatku. Pamiętajmy również o tym, że będzie obowiązywać nas okres wypowiedzenia, który często wynosi aż 3 miesiące.

Krok 1. Wypowiedzenie umowy ze starym biurem rachunkowym i podpisanie z nowym

W celu wypowiedzenia umowy sporządź wypowiedzenie w dwóch egzemplarzach i poproś o podpis przedstawiciela biura rachunkowego. W czasie okresu wypowiedzenia będziesz mógł rozejrzeć się za nowym biurem i podpisać z nim umowę. Ważne jest, by wchodziła ona w życie po terminie, gdy kończy się okres wypowiedzenia ze starym biurem rachunkowym.

Krok 2. Aktualizacja wpisu do CEIDG

Po podpisaniu umowy z nowym biurem rachunkowym, kolejnym ważnym krokiem będzie aktualizacja wpisu w CEIDG. Wpis w CEIDG zawiera między innymi informację na temat podmiotu, który odpowiada za prowadzenie księgowości w imieniu naszej firmy oraz miejsce przechowywania dokumentacji. W celu aktualizacji wpisu będziemy musieli wpisać w formularzu CEIGD-1 nazwę i NIP nowego biura rachunkowego. Powinniśmy zrobić to w urzędzie miasta lub gminy w przeciągu siedmiu dni od zmiany biura. W naszym imieniu może to zrobić samo biuro rachunkowe, pod warunkiem, że posiada odpowiednie pełnomocnictwo.

Krok 3. Przeniesienie dokumentacji do nowego biura

Kilka dni przed wygaśnięciem umowy ze starym biurem rachunkowym, powinniśmy umówić się z jego przedstawicielami na odbiór dokumentacji. Sprawdźmy, czy dokumentacja, którą odbieramy jest kompletna i niczego nie brakuje. Powinny zostać nam przekazane wszelkie wydruki z Księgi Przychodów i rozchodów, rejestry VAT, deklaracje związane z kadrami i płacami, umowy, rachunki i wyciągi bankowe, oraz inne dokumenty, które przekazaliśmy do biura. Jeśli czegoś brakuje, powinniśmy jak najszybciej poinformować o tym biuro rachunkowe. Gdy wszystko już odbierzemy, należy sporządzić protokół, w którym potwierdzimy, że dokumentacja jest kompletna.